Po wejściu w nowe Affinity Studio emocje jeszcze nie opadły, a Internet nadal pyta: co właściwie się zmieniło?

Czy to tylko kosmetyczne odświeżenie, czy prawdziwa rewolucja?

Czy użytkownicy Affinity 2 mają czego żałować, czy wręcz przeciwnie – mogą się cieszyć?

Krótko:

Affinity Studio to nie aktualizacja. To nowy etap.

A nowości względem poprzednich wersji są większe, niż sugerują materiały promocyjne.

Poniżej masz kompletny, konkretny i praktyczny przegląd wszystkich zmian, których nie było w Affinity 2, a które pojawiły się dopiero wraz z Affinity Studio. I jak to wszystko wpływa na realną pracę twórców.

 

1. Koncepcja Studiów (Studio) zamiast Person – największa zmiana od lat

 

Tak, o tym pisałem już wcześniej, ale teraz spojrzymy na to z perspektywy „co doszło, czego nie było”.

W Affinity 1 i 2 mieliśmy:

  • Designer → tryby: Designer Persona / Pixel Persona

  • Photo → tryby: Photo / Liquify / Develop

  • Publisher → tryby: Publisher + wczytywane „persony” Designera i Photo

 

To było OK, ale trochę ograniczające.

Affinity Studio wprowadza zupełnie nową strukturę pracy, której nie było NIGDZIE indziej w poprzednich wersjach.

Dostajemy:

  • Vector Studio

  • Pixel Studio

  • Layout Studio

  • Typography Studio

  • Effects Studio

  • Adjustment Studio

  • Export Studio

  • Document Studio

  • Appearance Studio

  • oraz możliwość tworzenia Custom Studios

 

I to nie są „panels”.

To są pełnoprawne tryby pracy, które zmieniają narzędzia, UI i workflow.

Co to daje, a czego nie było wcześniej?

 

  • Możesz przełączać kontekst pracy bez zmiany aplikacji.

  • Masz nie trzy, ale kilkanaście wyspecjalizowanych trybów.

  • Możesz tworzyć Studia pod konkretne zadania — coś kompletnie nowego.

  • Interfejs przebudowuje się dynamicznie, w zależności od wybranego Studia.

 

To jak przejście z trzech dużych skrzyń narzędzi do jednego ogromnego pulpitu, który zmienia swój układ, gdy wybierasz kolejne zadania.

 

2. Wektoryzacja rastrowa — funkcja, której brakował przez lata

 

Największa „brakująca” funkcja Affinity 1 i 2.

Każdy użytkownik pytał:

„Kiedy w końcu dodacie Image Trace?”

W Affinity Studio — wreszcie jest.

Możesz:

  • przerobić logo z JPG na wektor,

  • wektoryzować ikony, ilustracje i szkice,

  • uzyskać „czystą” grafikę z piksela,

  • dopracować efekt w Vector Studio.

 

W Affinity 2 tego nie było, w żadnej formie.

A teraz działa to szybko, naturalnie i często lepiej niż popularne narzędzia online.

 

3. Wielostronicowość i skład w jednym miejscu — Layout Studio zastępuje Publishera

 

To ruch strategiczny.

Affinity Publisher do tej pory był niezależnym programem.

W Affinity Studio… nie jest już potrzebny.

Nowości:

  • Layout Studio obsługuje projektowanie publikacji wielostronicowych

  • Strony, master pages, układy, kolumny, makiety — wszystko w jednym środowisku

  • Typografia i stylowanie tekstu we wspólnym systemie z Vector i Pixel Studio

  • Projekt, retusz i skład mogą być prowadzone równolegle

 

W Affinity 2?

Nie było takiej integracji — skład był tylko w Publisherze.

 

4. Nowy silnik interfejsu i przebudowane panele

 

Affinity Studio to pierwsza wersja, w której:

  • panele są modularne i „dynamiczne”

  • narzędzia pojawiają się i znikają zależnie od Studia

  • układ jest dużo bardziej elastyczny i responsywny

  • można budować własne Studia z własnymi panelami

  • UI jest spójne między wszystkimi trybami (wcześniej Designer / Photo / Publisher wyglądały trochę inaczej)

 

Co zniknęło w Affinity 2?

  • sztywna struktura paneli

  • brak możliwości tworzenia własnych workspace’ów na poziomie „trybu”

  • brak modularności – interfejs był bardziej „statyczny”

 

Affinity Studio od strony UI to kompletnie nowe środowisko.

 

5. Usprawnienia w narzędziach typografii — większe niż sugerują materiały reklamowe

 

W porównaniu z Affinity 2 dostajemy:

  • osobne Typography Studio

  • zupełnie nowy panel kontroli typografii

  • lepszą obsługę OpenType

  • szybsze i bardziej intuicyjne style tekstowe

  • inteligentne podpowiedzi kerningu

  • klarowny system stylów (łatwiej ogarniać duże projekty)

 

W Affinity 2 tym wszystkim zarządzało się…

panelami, które były porozrzucane i często ukryte.

Teraz typografia ma własne miejsce.

To gigantyczny upgrade dla DTP, layoutów i UX/UI.

 

6. Dynamiczne konteksty narzędzi – funkcja, której nie było nigdy

 

To jedna z rzeczy, którą doceni się po kilku godzinach pracy.

W Affinity Studio:

  • pasek narzędzi

  • panele boczne

  • właściwości

  • menu kontekstowe

 

…wszystko zmienia się automatycznie, w zależności od:

  • wybranego narzędzia

  • wybranego Studia

  • typu zaznaczonego obiektu

 

W Affinity 1/2 narzędzia były „twarde” — zawsze takie same.

Studio to podejście kontekstowe.

Brzmi drobnie, ale wpływa na workflow ogromnie.

 

7. Ulepszenia w warstwach i Appearance Studio – nowe, potężniejsze możliwości

 

Nowe Affinity Studio przynosi:

  • osobne Appearance Studio

  • lepsze zarządzanie stylami i efektami

  • zmiany nakładane warstwa-po-warstwie w sposób nie-destrukcyjny

  • większą wydajność przy złożonych projektach

  • dużo czytelniejsze maski i grupy

 

W Affinity 2 interfejs Appearance był dość ograniczony, a kombinacje stylów — trudniejsze do ogarnięcia.

 

8. Edycja mieszana: raster + wektor + layout w jednym projekcie

 

Największa funkcjonalna różnica.

W Affinity 2:

  • Designer → wektor

  • Photo → raster

  • Publisher → layout

 

Pracowały razem, ale były to osobne aplikacje.

W Affinity Studio:

wszystko żyje w jednym środowisku, jednym pliku, jednym dokumencie.

I to nie jest drobna zmiana — to kompletnie inne narzędzie.

Możesz:

  • robić retusz zdjęcia (Pixel)

  • dopracować logo (Vector)

  • ustawić siatkę strony (Layout)

 

…bez zamykania czegokolwiek.

W Affinity 2 nie istniała taka płynność.

 

9. Usprawnienia wydajności – mniej widoczne, ale kluczowe

 

Różnice względem Affinity 2:

  • szybsze przełączanie narzędzi

  • szybsze renderowanie efektów rasterowych

  • mniejsze opóźnienia przy dużych projektach

  • optymalizacja GPU w Pixel i Vector Studio

  • stabilniejsze działanie przy wielu stronach dokumentu

 

To nie są efekciarskie nowości.

To jest fundament, dzięki któremu Studio „czuje się” nowocześnie.

 

10. Nowy system Export Studio – o wiele bardziej zaawansowany

 

W Affinity 2 tryb eksportu był dość prosty.

W Affinity Studio dostajemy:

  • kompletne Export Studio

  • wiele profili eksportu przypisanych do dokumentu

  • preview ustawień w czasie rzeczywistym

  • szybsze generowanie PDF/PNG/SVG

  • zaawansowane opcje warstw, stron, zestawów eksportowych

 

To najbardziej dopracowany system eksportu w historii Affinity.

 

11. Podsumowanie – Affinity Studio to faktycznie wersja „3.0”, tylko inaczej nazwana

 

Jeśli ktoś pyta:

„Czy Affinity Studio to tylko Affinity 2 z liftingiem?”

Odpowiedź brzmi jednoznacznie:

Nie. To jest największa aktualizacja w historii Affinity.

Nowości względem wersji 1 i 2 obejmują:

  • nową filozofię (Studia)

  • nowy interfejs

  • nowe narzędzia (wektoryzacja, typografia, layout)

  • nową strukturę workflow

  • nowe panele

  • nowe podejście do eksportu

  • nowy system warstw

  • nowe możliwości personalizacji

  • nową modularność

  • nową integrację raster–wektor–layout

 

To nie jest „update”.

To jest przesiadka na nową platformę.

Dla twórców oznacza to jedno:

Affinity Studio to najbardziej kompletne narzędzie projektowe, jakie Serif kiedykolwiek stworzył — i teraz w końcu dogania, a w niektórych miejscach przegania konkurencję.

Jeśli używałeś Affinity 2, poczujesz różnicę od pierwszych minut.

Jeśli dopiero zaczynasz — masz szczęście, bo wchodzisz w najlepszym możliwym momencie.

Może zainteresuje Cię również: 

Jak AI czyta CSS? — struktura, hierarchia, kaskada i modele AI

Jak AI czyta CSS? — struktura, hierarchia, kaskada i modele AI

[ English version here ] Od momentu, w którym modele multimodalne zaczęły analizować strony internetowe, w branży pojawiło się pytanie, którego nikt wcześniej nie musiał zadawać: Czy AI rozumie CSS? A jeśli tak — to jak? Bo jeśli ChatGPT potrafi czytać HTML,...